Velg et domenenavn som tjener penger

Valg av domenenavn har veldig mye å si når det gjelder søkemotoroptimalisering. Hvordan vil valg av domene påvirke denne faktoren?

SEO

SEO står for Search Engine Optimization og kan anses som et slags «regelsett» for hvordan man bør tilpasse nettstedet og domenenavnet sitt slik at potensielle brukere/kunder finner nettopp ditt nettsted. Det kan lønne seg å tenke ut hvilke tjenester, produkter eller tilbud du kunne ønske deg å fremheve på nettstedet ditt, slik at det blir lettere for deg å planlegge hvilket domenenavn du skal ha. Hvis du ønsker et domene som skal generere flest mulig brukere, er det flere ting du bør tenke på.

Balanse

En viktig faktor for høy rangering er en balanse mellom et «catchy» og unikt domene som gir muligheter for merkevarebygging, og et domene som inneholder de nøkkelordene («keywords») du ønsker å utnytte. Det er lett å tro at søkemotoroptimalisering kun handler om nøkkelord og lenker, men det handler også mye om merkevare («brand»).

Nøkkelord

Domenenavnet er i sin helhet en rangeringsfaktor når søkemotorene skal kalkulere rekkefølgen på søkeresultatene. I tillegg er relevante nøkkelord i domenenavnet en fordel fordi selve domenenavnet ligger i lenker til nettsiden din som andre nettbrukere deler. Andre nettbrukere kan også i sin tekst lenke til din nettside med ord som er relevante for siden din. Dette bidrar også til å synliggjøre ditt nettsted bedre i søkemotorene – og du kan tjene mer penger på flere besøkende.

Google har de senere år gjort noen tiltak som gjør at nettsider på nøkkelord-rike domener ikke nødvendigvis rangeres høyt i søkemotoren, hvis de ellers ikke er av god kvalitet. Nøkkelord i domenenavnet er viktig, men altså ikke like viktig hvis nettstedets kvalitet ellers er dårlig.

Det kan anbefales å se på Google AdWords’ søkeordplanlegger, der du kan undersøke statistikk for hvor ofte folk søker på de ordene du er interessert i å bruke som nøkkelord for ditt domene.

Merkevare

Har du en merkevare du er stolt av? Driver du en bedrift som kundene dine husker navnet på? Da er det dette merkevarenavnet du bør ha som domenenavn. Søkemotorene rangerer også slike domenenavn høyere hvis du utnytter såkalte «brand signals»:

  • Du har ansatte som jobber for din merkevare
  • Du har en postadresse og en besøksadresse
  • Du har publisert reell kontaktinformasjon og telefonnummer som blir besvart
  • Du har registrert firmaet ditt i Brønnøysundregistrene og andre firmadatabaser
  • Du har eksisterende eller fremtidige kunder som søker etter deg på nettet
  • Det finnes folk som snakker om din merkevare

Hvis denne informasjonen ligger lett tilgjengelig på nettet, vil disse faktorene være signaler på at du har en seriøs merkevare som er tilstedeværende. Det bidrar videre til å skille ditt seriøse nettsted fra mindre seriøse aktører i søkeresultatene, i følge Google.

Lett å huske

Domenet du velger bør være lett å huske og lett å skrive.

Lær mer i guiden vår: «Alt du trenger å vite om domenenavn«.