7 ting å huske når du skal velge domenenavn

Vi vil fremheve 7 faktorer:

  1. Ta en avgjørelse på hvilken domeneendelse du skal bruke. .no kan være hensiktsmessig dersom du kun skal operere i Norge. .com er imidlertid det mest brukte kommersielle toppnivådomenet globalt og kan være lurt å velge dersom du opererer med din merkevare internasjonalt.
  2. Domenenavnet bør være lett å huske. Det bør dermed ikke bestå av for mange tegn.
  3. Domenenavnet bør være relevant. Det bør samsvare med de produktene/tjenestene du ønsker å tilby på din nettside. Ta gjerne en test med folk du kjenner: La dem få høre navnene du vurderer og la dem fortelle hvilke assosiasjoner de får til navnet. På den måten kan det være enklere å luke ut domenenavn som kan være irrelevante for ditt bruk.
  4. Det bør være enkelt å skrive. Det kan lønne seg å unngå ord som ofte staves feil og ord som inneholder bindestrek.
  5. Unngå floskler/klisjeer. Det kan være fristende å velge bestbilpleie.no som domenenavn, men dette kan sende et feil signal til brukeren. De som tilbyr best bilpleie, trenger de virkelig å fortelle at de er de beste? Da vil bilpleie.no være et bedre valg.
  6. Kort er best. Velg helst et domenenavn som er så kort som mulig, høyst to ord sammensatt. De topp 100.000 nettstedene i verden har gjennomsnittlig ni tegn i domenenavnet.
  7. Vær kreativ. Du kan bruke eksisterende ord som klinger bra. I så måte kan det være lurt å slå opp i en ordliste for å finne gode ord. Du kan også lage nye ord, slik for eksempel Google og Bing gjorde.

Lær mer ved å lese «Alt du trenger å vite om domenenavn«.